Unit 3 Sistem Ejaan dan Imbuhan
1. Dalam setiap ayat di bawah, terdapat kesalahan penggunaan ejaan dan imbuhan. Kenal pasti dan betulkan kesalahan-kesalahan itu dengan menulis ayat itu semula tanpa mengubah struktur dan maksud asalnya.
(i) Pengemis tua itu meniduri anak lelakinya di atas simin dengan beralaskan kotak.
(ii) Aktiviti membenteras kegiatan cetak rompak sedang bergiat dijalankan oleh pihak berkuasa.
(iii) Shahrul melanjutkan pelajaran ke luar negara untuk mendalamkan ilmu aero angkasa yang diminatinya sejak kecil.
2. Dalam setiap ayat di bawah, terdapat kesalahan penggunaan ejaan dan imbuhan. Kenal pasti dan betulkan kesalahan-kesalahan itu dengan menulis ayat itu semula tanpa mengubah struktur dan maksud asalnya.
(i) Alliah mata galak dan memiliki se-pasang kening yang cantik.
(ii) Nenek tidak dapat melihat dengan jelas kerana pandangnya kabor.
(iii) Ahli silap mata itu memperlihat kehebatannya mencucoh tangannya dengan api.
3. Dalam setiap ayat di bawah, terdapat kesalahan penggunaan ejaan dan imbuhan. Kenal pasti dan betulkan kesalahan-kesalahan itu dengan menulis ayat itu semula tanpa mengubah struktur dan maksud asalnya.
(i) Ideanya selalu menerima oleh gurunya kerana lojik dan bernas.
(ii) Seniwan jalanan itu datang ke Kuala Lumpur dengan berbekalkan sebuah gitar sebelum menjadi pemusik yang terkenal.
(iii) Pak Cik Hamid telah berkecempung dalam pasukan polis lamanya 20 tahun.
4. Dalam setiap ayat di bawah, terdapat kesalahan penggunaan ejaan dan imbuhan. Kenal pasti dan betulkan kesalahan-kesalahan itu dengan menulis ayat itu semula tanpa mengubah struktur dan maksud asalnya.
(i) Kerajaan menggalak pelancongan domestic untuk mengurangkan pengaliran wang ke luar negara.
(ii) Kerajaan prihatin terhadap masalah yang ditanggong oleh golongan ibu tunggal yang terpaksa menyara keluarga keseorangan.
(iii) Penghayatan terhadap erti kemerdekaan dititik beratkan oleh kerajaan dalam menyemai usaha menyintai negara.
5. Dalam setiap ayat di bawah, terdapat kesalahan penggunaan ejaan dan imbuhan. Kenal pasti dan betulkan kesalahan-kesalahan itu dengan menulis ayat itu semula tanpa mengubah struktur dan maksud asalnya.
(i) Pengetua menasihati para pelajar agar sentiasa berdisplin setiap kali himpunan
sekolah diadakan.
(ii) Kenaikkan kadar tambang bas sekolah mendapat tentangan daripada ibubapa.
(iii) Kerani itu mengcap dokumen itu lantas masukkannya ke dalam sampul surat.
6. Dalam setiap ayat di bawah, terdapat kesalahan penggunaan ejaan dan imbuhan. Kenal pasti dan betulkan kesalahan-kesalahan itu dengan menulis ayat itu semula tanpa mengubah struktur dan maksud asalnya.
(i) Kajian telah dibuktikan bahawa punca penyakit itu belum dapat dikenalpasti lagi.
(ii) Lukisan yang dipamirkan itu dihasil oleh kanak-kanak istimewa.
(iii) Berita hari ini tersiar insiden dua orang buruh binaan maut terkena kejutan letrik.
7. Dalam setiap ayat di bawah, terdapat kesalahan penggunaan ejaan dan imbuhan. Kenal pasti dan betulkan kesalahan-kesalahan itu dengan menulis ayat itu semula tanpa mengubah struktur dan maksud asalnya.
(i) Setia usaha itu ditugaskan oleh majikannya untuk menyedia laporan minit mesyuarat.
(ii) Perdana Menteri akan merasmikan pembukaan sekolah bahru yang melibatkan kos binaan sebanyak RM6 juta.
(iii) Semua pelajar yang sedang mengikut kursus pra-diploma Pengurusan Perniagaan di kolej itu diminta membayar yuran pengajian mereka selewat-lewatnya hujung bulan depan.
8. Dalam setiap ayat di bawah, terdapat kesalahan penggunaan ejaan dan imbuhan. Kenal pasti dan betulkan kesalahan-kesalahan itu dengan menulis ayat itu semula tanpa mengubah struktur dan maksud asalnya.
(i) Semua tempat duduk sudah dipenuhi penuntun yang ingin saksikan persembahan teater.
(ii) Penciptaan sains dan teknologi moden turut dibawa kesan negetif kepada masyarakat.
(iii) Dapatan tokoh akademi masih diperlukan oleh negara walaupun mereka sudah bersara.
9. Dalam setiap ayat di bawah, terdapat kesalahan penggunaan ejaan dan imbuhan. Kenal pasti dan betulkan kesalahan-kesalahan itu dengan menulis ayat itu semula tanpa mengubah struktur dan maksud asalnya.
(i) Pelita itu dipadam apabila dihembos oleh angin malam.
(ii) Perserta larian yang termengah-mengah itu berjaya tiba di garisan tamat.
(iii) Khidmat bas awam di kawasan perumahan itu bukan sahaja tidak berkualliti malahan lambat.
10. Dalam setiap ayat di bawah, terdapat kesalahan penggunaan ejaan dan imbuhan. Kenal pasti dan betulkan kesalahan-kesalahan itu dengan menulis ayat itu semula tanpa mengubah struktur dan maksud asalnya.
(i) Kebanyakkan penduduk di kampung itu mengusahakan tanaman koko secara kecil kecilan.
(ii) Saya tidak menyangka sama sekali bahawa pasangan suami-isteri itu sanggup menderakan anak mereka yang masih bayi.
(iii) Beg yang menggalasnya itu tercampak ke tengah jalan apabila dirempuh oleh seorang pemuda yang menunggang motorsikal.
babeng la kau
ReplyDeletebagus ayat kau
ReplyDeletekau ni pandai laa
ReplyDelete